Voor haar recente schilderijen maakt Laurien Dumbar fotoseries van kleine, vlugge gebaren in verf (klei). Lange reeksen van onopzettelijke tekens waaruit ze heel precies beelden kiest.

Hoewel achter die snelle schilderachtige bewegingen een formeel idee zit is het gevolg vooral irrationeel.
Vormen die ontstaan in de periferie van het blikveld, in het gebied tussen opbouw en afbraak waar weinig controle is. Waar andere beelden ontstaan dan wanneer er direct op het canvas wordt gewerkt.
Het schilderkunstige gebaar wordt als het ware uitbesteed. Overgebracht naar een podium ergens anders waar het een soort gevonden voorwerp wordt. Een mogelijkheid tussen veel meer andere mogelijkheden vastgelegd met de camera.

Als abstracte schilder is Dumbar geïnteresseerd in het idee van het schilderij als readymade. Onderdelen van het schilderij, zoals beeld en verf, bestaan al buiten het doek. Ze worden op het canvas samengebracht, gaan daar een relatie aan maar blijven wel afzonderlijk herkenbaar. Ook het schildersgebaar is een opzichzelfstaand element. Een grafische voorstelling van een beweging die ergens anders plaatsvond.
Laurien Dumbar (Den Haag 1967) is in 1991 afgestudeerd aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam.
Ze is lid van kunstenaarsinitiatief Stichting B.a.d.

Lees hier een uitgebreide tekst over het werk

GfJ432Hghb43dfs3dasds4at8